کمان ناوک

ساخت وبلاگ

حتی اگر کتابی را تالیف یا ترجمه نکرده باشید، اصطلاحات مربوط به چاپ و خدمات صحافی ممکن است برایتان آشنا باشد. اصطلاحاتی مانند صحافی کتاب یا صفحه آرایی و مواردی از این قبیل. از آنجایی که چاپ کتاب خصوصا در چند سال اخیر با استقبال اقشار مختلف از جمله دانشجویان و محققین روبرو بوده است، برآن شدیم در این مطلب به مبحث صحافی کتاب و مجله بپردازیم.
آخرین مرحله در صنعت چاپ، صحافی کتاب و مجله است. به مجموعه کارهای جمع آوری، تنظیم، اتصال و به هم بستن صفحات و برگه‌های چاپ شده و ‏قرار دادن آنها در میان جلد صحافی می‌گویند که از فرسودگی صفحات چاپ شده جلوگیری کرده و از آن ها محافظت می کند. براساس حجم صفحات، نوع و کاربرد کتاب، صحافی و اتصال آن به جلد می‌تواند با استفاده از چسب، منگنه و ‏یا به شیوه سیمی کردن انجام شود که هرکدام روش خاص خود را دارد.
برخی از انواع روشهای صحافی
دوخت تمام اتوماتیک: این نوع صحافی برای جلدهای نرم کتاب مناسب است؛ می توان محتوای چاپ شده کتاب را به راحتی به جلد کتاب منگنه کرد. در روش دوخت کتاب، می توان از جلدهای طراحی شده و تمام رنگی، با کاغذهای بسیار نرم و حاشیه دار استفاده کرد.
صحافی سیمی (فنری کردن): در این نوع صحافی، حلقه های سیمی از میان سوراخ های پانچ شده عبور داده می شوند. صحافی سیمی این امکان را ایجاد می کند که بتوان صفحات کتاب را به طور کامل باز کرد. 
دوخت لبه‌اي: در اين روش دسته‌اي از فرم تا شده را از يك قسمت عطف به اندازه ۴/۱ به موازات حاشيه خارجي منگنه میشود. وقتي آن را باز كنيم كاغذها به صورت صاف نمي‌مانند اما روش صحافي ارزان و بادوامي است.
صحافي كامل: يك روش صحافي متداول كه براي گزارشات سالانه، كتاب‌ها و كاتالوگ‌هاي بزرگ به كار مي‌رود. قسمت عطف داخلي دسته فرم تا شده چسبكاري شده و سپس به عطف جلد چسبانده مي‌شود تا سطحي يك دست به وجود آيد. صحافي كامل به حداقل ضخامت “۶/۱ و در صورت چاپي بدل عطف “۸/۱ نياز دارد.
صحافي جلد: اين روش بيشترين دوام را نسبت به ساير موارد دارد. فرم‌هاي تا شده به صورت دوخته شده يا چسب‌دار كنار يكديگر قرار گرفته و سپس به يك جلد محكم وصل مي‌شوند. معمولاً به اين روش صحافي كتاب مي‌گويند و نسبت به ساير روش‌ها گران‌تر است.

صحافي دوختي:  اين روش اغلب براي كتاب كودكان يا مورادي به كار مي‌رود كه به دوام و ماندگاري نياز است. همچنين مي‌توان دسته كاغذ را به كنار كتاب دوخت.

در انتها برخی از فروشندگان برای کتب و ژورنال و مجلات خود جعبه های نفیسی سفارش می دهند و با این جعبه ها کالای خود را در اختیار مشتری قرار می دهند. در صنعت جعبه سازی ، این جعبه های نفیس با مجهزترین دستگاه ها تولید می شوند. مجتمع چاپ هنر آراد ارائه دهنده ی با کیفییت ترین جعبه ها در صنعت جعبه سازی می باشد.

کمان ناوک...
ما را در سایت کمان ناوک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ناوک kamannavak بازدید : 104 تاريخ : چهارشنبه 12 آذر 1399 ساعت: 18:32